Matka munan juurille 3/2010

MATKA MUNAN JUURILLE 13-15.3.2010

Teksti: Armi Ylikorpi, kuvat: Timo Aho, Marko Heikkinen, Jari Nevala, Ulla Nummi

Idea syntyy
SMV Caravan Team Finlandin vuonna 2009 syystapaamisessa pidetyssä keskustelutilaisuudessa heitettiin ajatus, että kerho todennäköisesti jossain vaiheessa lähtee retkelle SMV:n tehtaalle. Puolittain vitsiksi tarkoitettu ajatus alkoi heti saada kiinnostusta kerhon jäsenissä ja pian huomasimmekin tutkivamme eri matkavaihtoehtoja.
Lopulta saimme sovittua sopivan päivämäärän 13.3.2010 ja matka-aikataulun; yllätykseksemme totesimme että matkan järjestämiseen vaadittu 30 hengen porukka löytyi todella nopeasti. Ei siis muuta kuin matkaan….

Minne olimme menossa?
Gustav ja Helmer Berglund perustivat vuonna 1922 Berglunds Mekaniska Verkstadin, joka vuonna 1936 vaihtoi nimensä Sörby Mekaniska Verkstadiksi (SMV).
Alkuvuosien tuotanto ei sisältänyt asuntovaunuja, vaan tehdas valmisti kaikkea leivinkoneista aitoihin.
Helmer Berglund suunnitteli myös autojen sarjatuotannon aloittamista ja tehdas valmistikin muutaman prototyypin. Suunnitelmat kariutuivat kuitenkin 1930-luvun laman vuoksi.
Yritys ei missään vaiheessa ajatellut vaunujen valmistamista, vaan siihen ajauduttiin ikään kuin sattumalta 1940-luvun lopussa. Kaikki sai alkunsa siitä, kun Helmer ja hänen vaimonsa kinastelivat siitä, mikä olisi oikea lomanviettomuoto. Asuntovaunusta tuli kompromissi, joka täytti rouvan haaveen kesämökistä ja Helmerin matkustusvietin.
Ensimmäinen sarjatuotantoon tarkoitettu SMV asuntovaunu valmistui vuonna 1948, jolloin tehdas sijaitsi Örebron Sörbyssä osoitteessa Borgalleen. Nyt tehdas sijaitsee osoitteessa Pistolvägen 6 .
Tehtaan nykyinen johtaja Raimo Tunsved astui johtoon vuonna 1986 ostettuaan tehtaan itselleen. Tunsved oli siihen mennessä ollut tehtaan palveluksessa vuodesta 1966 alkaen. Hän omisti tehtaan yksin vuoteen 2005 asti, jolloin EMI System AB tuli osakkaaksi tehtaaseen. Tehtaalla oli vuonna 2010 Tunsvedin lisäksi neljä työntekijää.
Tehdas tuottaa täällä hetkellä mm. liikuntarajoitteisille suunniteltuja vaunuja sekä saunavaunuja. Vanhoja vaunuja myös entisöidään ja huolletaan; tehtaalla on lisäksi tarvike- ja varaosamyyntiä. Tehdas postittaa tarvikkeita tilauksesta myös Ruotsin ulkopuolelle..
Tehtaan tulevaisuudensuunnitelmissa oli matkamme aikana vuonna 2010 avata osakeanti sekä esitellä yleisölle moderni virtaviivainen SMV. Vaunun suunnittelusta vastaa Daniel Ritter ja sen on tarkoitus tulla markkinoille viimeistään vuonna 2011.
Tehtaan tavoitteen on viiden vuoden sisällä olla yksi Euroopan johtavimmista vaununvalmistajista. Samalla laajennettaisiin huolto- ja entisöintitoiminta käsittämään koko markkina-alueen. Suomea ei kuitenkaan mainita markkinointimaista puhuttaessa.
Tehtaan nettisivut löytyvät osoitteesta www.smvhusvagnar.se

Kohtaaminen
Varsinainen matka alkoi kun pakkauduimme laivayön jälkeen Tukholman satamassa bussiimme, osa väsyneenä, osa jotenkuten levänneinä. Matkaa Tukholmasta Örebrossa sijaitsevalle tehtaalle on noin 200 kilometriä.
Tehtaalla meitä oli vastassa toimitusjohtaja Raimo Tunsved sekä Thomas Stjernström, jonka kanssa päivän yksityiskohdat oli sovittu. Tunsved, joka oli aidosti hämmästynyt siitä, että meitä tuli paikalle niin monta, puhui yllätykseksemme verrattain hyvää suomea ja syykin selvisi. Ylistarosta kotoisin oleva 66-vuotias Tunsved oli muuttanut Ruotsiin ollessaan seitsemän.
Itse tehdas on aika pieni sisätiloiltaan, pihalla seisovat rivissä eri aikakausien SMV:t. Kerholaiset ihastuivat erityisesti varastossa olevaan pieneen vuodelta 1948 olevaan SMV:hen, jonka valmistusnumero on 5. Vaunussa on pieni keittiö perässä, seiniltä laskeutuvat hetekat sekä työskentelytilassa laskeva lattia. Vaunun kokonaismitta lienee maksimissaan kolme metriä.
Kerholaiset olivat yllättyneitä siitä, kuinka pieni tehdas todellisuudessa on. Kaikkialla näkyy, että vaunuja tehdään käsityönä eikä suinkaan teollisena sarjatyönä.
Raimo Tunsved oli puolestaan kiinnostunut kerhon toiminnasta Suomessa, kerhon järjestämistä tapaamisista ym. Kutsuimmekin Tunsvedin mukaan kerhon syystapaamiseen, johon hän suhtautui hyvin innokkaasti. Mahdolliselle matkalle lähtevä vaunukin tuli siinä ohessa valittua.
Tutkittuamme tehdasta perinpohjaisesti muutaman tunnin ajan tuli sitten lähdön hetki.
Paluumatka Tukholmaan sujui nopeasti mm. muna-aiheisen tietovisan parissa, jonka tulosten julkistamisen jälkeen totesimme, että kerhon vuoden 2010 munatietäjä on Sari Kanerva.

Tilastotietoa
Ruotsin markkinoille SMV vaunuja valmistettiin vuosina 1961-1985 yhteensä 7686 kappaletta ja tämän lisäksi noin 300 vientiin tarkoitettua vaunua.
1960-luvun vaunun entisöinti maksaa tällä hetkellä noin 46000 Ruostin kruunua + arvonlisävero. Uuden SMV:n saa 23000 eurolla. Vuoden 2000 jälkeen tehdas on tuottanut uusia, käsityönä tehtyjä vaunuja noin 6 vuodessa.

Mitä matkasta jäi?
Saimme solmittua kontaktin tehtaalle, josta jatkossa on helpompi pyytää apua entisöinteihin ym. liittyviin asioihin. Saimme tehtyä erittäin tarpeellisia tarvikeostoksia ja saimme konkreettisesti nähdä sen, minkälaisissa tiloissa munavaunuja tänä päivän tehdään. Kerholaisten mieltä askarruttaneisiin eri kysymyksiin saatiin tyydyttävät vastaukset.
Saimme myös tietää, että Tanskassa on erittäin toimiva munavaunukerho sekä myöhemmin myös sen, että Hollannissa toimii SMV Babbels niminen kerho. Kuka tietää, vaikka joskus järjestäisimme kansainvälisen munavaunutapaamisen.

Kiitokset matkalaisille mukavasta reissusta, erityiskiitos kuljettajallemme Tom Hellströmille miellyttävästä ajosta!

Toimitusjohtaja Raimo Tusnved otti matkalaiset vastaan

 

Oikealla entisöity SMV vuodelta 1968

 

Kerholaiset yhteiskuvassa Raimo Tunsvedin kanssa

 

Munavaunu vuosimallia 2010

 

Tehtaan 60- vuotisjuhlan mainos
Menu
SMV
Omat tiedot