SMV tehtaan historiaa
Alkutaival
Gustav ja Helmer Berglund perustivat vuonna 1922 Berglunds Mekaniska Verkstadin, joka vuonna 1936 vaihtoi nimensä Sörby Mekaniska Verkstadiksi (SMV).
Alkuvuosien tuotanto ei sisältänyt asuntovaunuja, vaan tehdas valmisti kaikkea aidoista leivinkoneisiin.
Helmer Berglund suunnitteli myös autojen sarjatuotannon aloittamista ja tehdas valmistikin muutaman prototyypin. Suunnitelmat kariutuivat kuitenkin 1930-luvun laman vuoksi.
Vaunut saavat jalansijaa
Yritys ei missään vaiheessa ajatellut vaunujen valmistamista, vaan siihen ajauduttiin ikään kuin sattumalta 1940-luvun lopussa. Kaikki sai alkunsa siitä, kun Helmer ja hänen vaimonsa kinastelivat siitä, mikä olisi oikea lomanviettomuoto. Asuntovaunusta tuli kompromissi, joka täytti rouvan haaveen kesämökistä ja Helmerin matkustusvietin.
Ensimmäinen sarjatuotantoon tarkoitettu SMV asuntovaunu valmistui vuonna 1948, jolloin tehdas sijaitsi Örebron Sörbyssä osoitteessa Borgalleen. Nykyisin tehdas sijaitsee osoitteessa Pistolvägen 6 ja sen varastossa on vuodelta 1948 oleva pieni SMV, jonka valmistusnumero on 5.
Vaunujen sarjatuotanto oli 1950-luvun alussa jo täydessä käynnissä; asuntovaunumarkkinat kasvoivat samaan tahtiin tuotannon kanssa. Vuonna 1955 esiteltiin SMV 6 jossa näkyi vaunulle ominainen munamuoto.
Tehtaan johdossa koettiin sukupolvenvaihdos vuonna 1956 kun Mats Berglund astui johtoon muodostaen yrityksestä osakeyhtiön jonka nimeksi tuli Verkstad Ab Essemve.
Mallisto kehittyy
Tehdas toimitti vuonna 1963 viimeisen leivontakoneensa, sekin valmistettu varaosista. Tämän jälkeen keskityttiin yksinomaan vaunujen tuotantoon. Yleisölle esiteltiin SMV-mallit 8, ja 10. Sähköjarrut eivät aluksi olleet kovinkaan suosittuja, mutta tilanne muuttui vähitellen.
SMV 12 valmistettiin vuodesta 1964-1967 ja kun Ruotsiin tuli oikeanpuoleinen liikenne, teki tehdas 12-mallista peilikuvan saadakseen vaunun oven oikealla puolelle. Uusi malli ristittiin SMV 14:sta. Tämän mallin valmistus loppui vuonna 1970.
Seuraava vuosikymmen toi markkinoille 7 uutta SMV-mallia. Tehdas keskittyi uuden tekniikan saamiseen vaunuihin, ikkunoiden suurentamiseen sekä sähköjarrujen parantamiseen. Tehtaan johto vaihtui vuonna 1973; johtoon astui kolmikko Hägerås-Johansson-Tormod.
Muutoksia
1980 esiteltiin SMV 380, pieni aikuinen, jossa oli isojen vaunujen varustus pienessä kuoressa. SMV 590 sai saman vuonna alumiinirungon. Tehtaan johto muuttui jälleen vuonna 1985, kun sen omistus siirtyi 14 jälleenmyyjälle. Tuotanto muuttui omistajanvaihdoksen mukaan siten, että malleista Trofe ja Campero tuli tehtaan päätuotteita. Vanhoista malleista jäljelle jäivät vain 440 ja 550.
Homma ei ilmeisesti oikein toiminut, sillä tehtaan nykyinen johtaja Raimo Tunsved astui johtoon jo vuonna 1986 ostettuaan tehtaan itselleen. Suomensukuinen Tunsved oli siihen mennessä ollut tehtaan palveluksessa vuodesta 1966 alkaen. Hän omisti tehtaan yksin vuoteen 2005 asti, jolloin EMI System AB tuli osakkaaksi tehtaaseen. Tehtaalla on tällä hetkellä Tunsvedin lisäksi neljä työntekijää. (Ylistarosta kotoisin oleva Tunsved tuli Ruostiin ollessaan 7-vuotias ja on nyt 66-vuotias; hän puhuu yllättävän hyvää Suomea)
Tehdas keskittyi 1990-luvulla valmistamaan vanhoja mallejaan, 450, 500 ja 550 pienissä erissä; vaunut tehtiin käsityönä. Siinä sivussa valmistettiin myös mm. katukeittiöitä.
Uusi vuosituhat
Tuotanto laajeni vuosituhannen vaihduttua käsittämään mm. liikuntarajoitteisille suunniteltuja vaunuja sekä saunavaunuja. Vanhoja vaunuja alettiin myös entisöidä ja huoltaa; samalla panostettiin tarvike- ja varaosamyyntiin. Tehdas postittaa tarvikkeita tilauksesta myös Ruotsin ulkopuolelle.
Tehdas aloitti uudella vuosikymmenellä vaunujen vuokraamisen.
60 vuotta vaununvalmistajana tuli täyteen vuonna 2008, jolloin tehdas esitteli juhlamallin – vaunulla oli klassinen munamuoto mutta sisätilat pursusivat uusinta tekniikkaa.
Tulevaisuus
Tehtaan tulevaisuudensuunnitelmissa on avata osakeanti sekä esitellä yleisölle moderni virtaviivainen SMV. Vaunun suunnittelusta vastaa Daniel Ritter ja sen on tarkoitus tulla markkinoille viimeistään vuonna 2011.
Tehtaan tavoitteena on viiden vuoden sisällä olla yksi Euroopan johtavimmista vaununvalmistajista. Samalla on tarkoitus laajentaa huolto- ja entisöintitoiminta käsittämään koko markkina-alueen. Suomea ei kuitenkaan mainita markkinointimaista puhuttaessa.
Tilastotietoa
Ruotsin markkinoille SMV vaunuja valmistettiin vuosina 1961-1985 yhteensä 7686 kappaletta ja tämän lisäksi noin 300 vientiin tarkoitettua vaunua.
Suurinta mallia 590 Boggieta on valmistettu noin 250 kappaletta.
1960-luvun vaunun entisöinti maksaa tällä hetkellä noin 46000 Ruotsin kruunua + arvonlisävero, joka Ruotsissa on 25 % ( eli noin 4800 euroa + alvi 1200 euroa )
Uuden SMV:n saa 23000 eurolla. Vuoden 2000 jälkeen tehdas on tuottanut uusia, käsityönä tehtyjä vaunuja noin 6 vuodessa.
Tehtaan yhteystiedot OVAT OLLEET, nyt ei täyttä varmuutta ovatko mitkä toiminnassa:
Tehtaan puhelinnumerot ovat .
+46 (0) 19 36 41 00 ja +46 (0) 19 25 30 90
Fax: +46 (0) 36 20 38